Agresivitatea si Libertatea

Pe strada, la magazin la coada, la peco, la plaja, la restaurant, in trafic….peste tot suntem inconjurati de agresivitate. Agresivitate fizica, agresivitate verbala, dar si agresivitate psihica. Agresivitatea nu ne garanteaza superioritatea. Nu suntem nici mai inferiori si nici mai superiori daca suntem agresivi. Oamenii nu se impart in superiori si inferiori. Daca nu raspundem la agresivitate cu agresivitate, nu inseamna ca suntem inferiori. Nu functionam la fel. Fiecare persoana are ritmul ei, princiipiile ei, conceptiile ei. Te respect asa cum esti, te rog sa ma respecti asa cum sunt. Daca tu ma injuri, iar eu prefer sa ma fac ca nu te aud si te ignor nu inseamna ca esti mai superior decat mine.

Agresivitatea este un comportament invatat, dezvoltat in urma experientelor timpurii de viata, fie prin imitatie, fie prin conditionare. Nu ne nastem agresivi, ci devenim agresivi prin contactul cu diverse evenimente care ne modeleaza comportamentul. Contactul oamenilor cu evenimente agresive, faciliteaza dezvoltarea propriei agresivitati.

Acum un an am avut in psihoterapie un barbat de 35 de ani, care isi exprima agresivitatea zilnic, cu toti oamenii care il inconjurau. Sustinea ca daca nu esti agresiv, nu esti puternic si daca nu esti puternic, nu esti superior. Isi dorea cu ardoare sa fie cel mai puternic, sa ii domine pe toti din jurul lui (parinti, sotie, copii, prieteni, angajati). Se simtea puternic, fericit, realizat si perfect. Intr-o zi l-am intrebat:
-“Ma bucur nespus de mult pentru tine ca esti fericit, realizat si perfect, dar te rog sa imi spui cu ce te pot au ajuta?”.
S-a uitat fix in ochii mei, a inceput sa planga si mi-a spus:
-“Nu mai vreau sa fiu nici puternic, nici realizat si nici perfect”.
-„Imi poti spune ce se intampla cu tine ,acum?”
-„Ma simt singur, ma simt neputincios, chiar daca detin puterea.”
– „Si eu cu ce te pot ajuta? Ce nevoie ai de la mine?”
– „Am nevoie sa ma ajuti, sa ma inveti, sa imi controlez agresivitatea. Vreau sa ma simt liber, eliberat. Vreau sa iubesc fara frica, fara stres, fara ganduri negative. Vreau sa ma simt respectat, pentru ceea ce sunt si ofer, nu pentru puterea si superioritatea mea. Am obosit sa fiu puternic, am obosit sa fiu superior. Vreau sa primesc iubire si afectiune neconditionata. Vreau sa iubesc liber. Vreau sa fiu eu si doar eu. Vreau sa arunc masca. Vreau sa dispara frustrarea.”

Senzatia ca detinem controlul este de fapt o iluzie. Un miraj care ne deruta si care ne amageste. Cu cat ne impunem mai mult, cu atat ne afundam mai mult. Avem impresia ca detinem controlul, dar de fapt, noi il pierdem si in acelasi timp ne pierdem si pe noi insine. Ne pierdem libertatea, ne pierdem visurile, ne pierdem sufletul, ne pierdem pe noi…

Oare merita riscul? Se merita sa platesti un astfel de pret?
Nu mai traim in era sclavagista ca sa fim stapani. Nu suntem stapanii nimanui. Fiecare om e liber sa isi traiasca viata, asa cum isi doreste si sa ia deciziile pe care le doreste. LIBERTATEA e cel mai de pret lucru.

Psiholog/Psihoterapeut Marilena Doxan

